Tuesday, July 19, 2011

buat baik best doe!

terbit kat hati ni nak olah alih blog aku ni.. mcm serabut ade jugak.. tp malaslah.. assingment yang belambak tu pun aku tak sentuh lagi.. aduhai.. kadang kadang tu terasa macam nak extend blaja pun ade jugak.. kenapa ya.. mungkin sebab lately ni bnyk maslh kehidupan aku nmpk or lalui or dengar.. bila baca balik ayat aku td mcm poyo je kan.. tp somehow tu la ape yang aku rase..

well aku agak enjoy meeting people.. especially org yang pernah hidup bersama.. saya ni seorang manusia yang sangat menghargai sesebuah ukhwah yang terjalin.. pendek kata.. saya sayang kawan saya.. sangat seronok bila kawan lama ajak lepak ke.. hye2 ke.. best tau..haha.. oh ya.. siang tadi saya ade date ngan nik ashley.. sabtu ade date ngan najihah farhan n insyaallah khamis ni ade date ngan kak ila.. waaaa! bleh than hot jgk aku ni.. hahaha..

bg aku, hidup ni lebih bemakna bila kita buat baik dengan orang.. td time tunggu parents aku amik aku kat sri petaling.. aku terpikir.. purpose kita hidup kat dunia ni.. somehow sebagai org islam kita kne jaga hubungan dengan allah dan hubungan dengan manusia.. seriously kalau kita dpt buat dua2 ni.. cnfrm hidup kita happy sentiasa.. tak caya? cuba try.. seminggu la.. seminggu pun ckup tok try.. quotes yg akan menjadi prinsip aku.. somehow ni ayt aku sendiri la.. tp aku betul2 memaksudkan ayt tu..

" tak rugi jadik baik kat dunia ni"

mmg..aku tak nafikan kata orang yang ' hidup ni jangan baik sangat.. nanti kene pijak'.. okey dalam konteks menolong orang la.. kalau kita tak jadik baik.. ape makne tolong itu? sebab itu hati sangat penting.. ape ape pun kita buat dalam dunia ni.. hati pertama..tak caya?

1. kalau kita blaja niat tak betul.. agak2 sng ke nak masuk dalam kepala otak?

2. kalau kita tolong org dgn niat nak dpt reward.. agak2 kita tolong sungguh2 tak?

3.kalau kita nak bercinta or syg seseorang or sesuatu..tp niat kat hati saje2 je nak suka2.. agak2 kita dapat tak rasa kemanisan sayang tu? (ni general k..)

4 even dlm beribadah pun.. kalau kita niat sekadar tak nak org bising or bebel kat kita.. agak2 kita enjoy tak buat ibadah tu??

allah bagi kita hati ade sebab.. die takkan buat sesuatu tanpa sebab.. so.. use it.. jangan matikan hati tu dengan bende2 negatif.. ade seorang ustaz ni ckp.. dkt eropah..walaupun orang2 die tak ade pgangan agama yang kuat.. tp diorang ade sifat kemanusiaan yang sangat tinggi.. mane dtg nya sifat ni kalau bukan dari hati? kan?..

so, pikir2lah.. bukak sikit mata tu.. tengok sikit dunia ni.. jangan dok tengok laptop je.. haha.. okey la.. nak g kol adik2 saya yang tersayang.. cukup setakat ni je.. ahlan..





2 comments:

asmamarissa said...

setuju ngan peah . even setengah org ckp , " hidup nie , jgn baik sangat nnti kne pijak . " , kta kne percaya tuhan tu maha adil . hari nie , hari dye esok lusa hari kita pula . tiap perbuatan kita bwat tak kira baik atau jahat , tuhan tetap akan balas . even lmbt macam mana sekalipun .


haha.. panjang nya berceloteh :D

sarah Sofiah said...

tau xpe ma.. haha..xpe.. nama pun blog en.. celoteh la banyak mane pun..hee